Reklama na Facebooku a mailing

Reklama na Facebooku a mailing

Wraz z pojawieniem się Facebooka, który wciąż notuje kolejne rekordy użytkowania (już 1,5 mld osób na całym świecie korzysta z tego portalu) zrewolucjonizował się rynek reklamy i sposobu dotarcia do klienta. Narzędzia reklamowe Facebooka stały się potężnym orężem marketingowym, który systematycznie jest używany przez większość firm, które posiadają własny fanpage.

Reklama Facebook Ads daje olbrzymie pole do popisu, jeśli chodzi o możliwości dotarcia do konkretnej osoby jak i o sposób, w jaki chcemy to zrobić. Co cieszy jednak najbardziej reklamodawców, to bardzo niski koszt dotarcia ze swoją reklamą do pojedynczej osoby. I tak, porównując tylko koszty, które generujemy za przekierowanie na naszą witrynę internetową, Facebook okazuje się być nawet 10 razy tańszy, niż reklama tworzona za pomocą Google Adwords. Oczywiście to tylko liczby, które nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości – także od nas zależy to, jak skuteczna okaże się nasza kampania na Facebooku.

Specjaliści od marketingu często porównują różne możliwości reklamowe po to, aby ocenić, jakie środki warto przeznaczyć na konkretną reklamę. Ciekawym porównaniem jest zestawienie możliwości Facebook Ads z reklamą mailingową. Przedstawienie zalet obu narzędzi, nie wydaje się być trudnym zadaniem.

Reklama w Facebook Ads:

1. Możliwość targetowania grupy odbiorców (ze względu na miejsce zamieszkania, wiek, płeć, zainteresowania, aktywność, status związku, wykształcenie, status zawodowy, polubione strony).
2. Możliwość wybrania opcji rozliczania się za reklamę (modele CPC, CPM, OPCM, CPA).
3. Możliwość ustalania, w jakie dni i w jakich godzinach ma być wyświetlana reklama.
4. Ustalanie celu reklamy (polubienia, aktywność dotycząca postu, przekierowanie bezpośrednio na stronę docelową, konwersje w witrynie, reakcja na wydarzenie, aktywność w aplikacji).
5. Dokładne raportowanie efektów reklamy (współczynnik kliknięć w reklamę CTR, koszt aktywności odbiorców reklamy).
6. Remarketing (reklama kierowana do osób, które wcześniej odwiedziły naszą stronę internetową).
7. Reklama za pomocą filmu lub karuzeli zdjęć.
8. Kierowanie reklamy do fanów konkurencji.
9. Niski koszt dotarcia do grupy docelowej.

Mailing:

1. Niskie koszty dotarcia do grupy docelowej.
2. Możliwość wyboru grupy docelowej (wiek, płeć, miejsce zamieszkania).
3. Szybki dostęp do tysięcy odbiorców.

Trochę trudniejszym zadaniem jest określenie wad i zagrożeń, jakie niesie reklama za pomocą obu narzędzi. Niektóre osoby, krytykując reklamę na Facebooku, wytykają że jest to głównie portal służący rozrywce, a mimo wszystko wiele firm generuje za jego pomocą ogromne zyski. Użytkownikom jednak zdaje się to nie przeszkadzać, co możemy zaobserwować po tym, jak chętnie klikają w reklamy zamieszczane na tym portalu.

Inną przeszkodą, mogą okazać się dosyć trudne i skomplikowane narzędzia, jakimi posługują się specjaliści od reklamy na Facebooku. Opanowanie w pełni możliwości reklamowych Facebook Ads będzie kosztować nas sporo czasu, co mimo wszystko może się nam bardzo opłacić.

Inaczej wygląda sprawa, jeśli chodzi o mailing. Jest to jedna z tradycyjnych, dość powszechnie używanych i znanych metod marketingowych. Powszechnie wiadomo, że mailing nie jest tak skuteczny, jak byśmy sobie tego życzyli. Odbiorcy takiej reklamy często traktują naszą reklamę jak niepotrzebny spam i odruchowo wyrzucają ją do kosza. Wskaźnik konwersji w tym przypadku jest bardzo niski i musimy się nastawić na wysyłkę do sporej rzeszy ludzi, by myśleć o pozytywnych efektach takiej reklamy.

Podsumowując działania obu narzędzi reklamowych, można stwierdzić, że lepszym i tańszym sposobem okazuje się reklama tworzona za pomocą narzędzi facebookowych. Mimo, że mailing pozostaje daleko w tyle w porównaniu ze swoim konkurentem, nie należy go przekreślać i całkowicie o nim zapominać, bo tak naprawdę, nigdy nie możemy być pewni, co przyniesie nam najlepszy efekt.